• شماره تماس: 45642680-031
  • شماره فکس: 45642675-031

بدنسازی مدرن

هیچ قهرمان ورزشی یا حتی ورزشکار مبتدی وجود ندارد که در طول زندگی خود یک بار تمرینات بدنسازی را کار نکرده باشد. در دنیای حرفه ای ورزشی و یا زندگی ماشینی امروز، وزنه و بدنسازی مدرن جزء لاینفک و جدانشدنی برنامه های روزمره محسوب می شود و برای جلوگیری از صدمات مزمن و آسیب ها و همچنین روند موفقیت آمیز برنامه های ورزشی، دانش کافی و آگاهی لازم در این خصوص الاجرا است.

بدن انسان به مثابه یک ساختمان است که دارای نمای خارجی و ساختار داخلی است. اگر استحکام یک ساختمان چندین طبقه به عوامل مختلفی بستگی دارد و اگر بدن انسان را به یک ساختمان تشبیه کنیم، به نظر شما داشتن بدنی سالم و مستحکم به چه عواملی بستگی دارد؟ برای ساخت هر چیز، باید به اجزای تشکیل دهنده آن توجه کرد. اجزای تشکیل دهنده بدن انسان چیست؟ طبق آنچه گفته شد، از نظر علمی برای داشتن بدنی سالم و مستحکم باید برای سؤالات زیر پاسخ مناسب پیدا کنیم:

- رویکرد ساخت بدن/ بدنسازی چیست؟

- عوامل مورد نیاز در ساخت بدن/ بدنسازی چیست؟

 

• رویکردهای بدنسازی

بدنسازی در طول تاریخ چند میلیون ساله خود رویکردهای مختلفی داشته است. در عصر حجر و دوران غارنشینی، ساخت بدن/ بدنسازی با رویکرد "بقا و حفظ حیات" و به طور طبیعی و غریزی و براساس نیاز انسان برای تعقیب و گریز در شکار حیوانات وحشی، بالا رفتن از درختان بلند برای استفاده از گیاهان خوراکی و غوطه ور شدن و دست و پا زدن در آب رودخانه ها و دریاها برای صید جانوران آبزی صورت می گرفت. تنها ابزار انسان ها در این دوران، سنگ های تیز یا گرد برای پرتاب کردن یا نیزه های چوبی ـ سنگی بود. در دوران شکوفایی کشاورزی و دامپروری، ساخت بدن/ بدنسازی با رویکرد "تأمین نیازهای اولیه زندگی" و به طور طبیعی و براساس نیاز انسان برای توانایی انجام ساعت ها کار سنگین در مزرعه، شخم زدن زمین با گاو آهن، تبر زدن و هرس کردن درختان، بالا رفتن از کوهها برای به چرا بردن دامها صورت می‌گرفت. ابزار انسانها در این دوران، اره های چوب‌بری، پتک های سنگین و داس های دسته بلند بود. در این دوره به تدریج کشاورزان برای حفظ آمادگی و برنامه های تفریحی، فعالیت های ورزشی را به عنوان بخشی از برنامه های روزمره خود قرار دادند، اما این برنامه ها از هیچگونه نظام خاصی تبعیت نمی کرد.

در دوران انقالب صنعتی، ساخت بدن/ بدنسازی با رویکرد "افزایش بهره وری کارکنان" و بر اساس برنامه های نظاممند، جهت توانایی قرارگرفتن در مقابل دستگاهها برای ساعت های متمادی، نشستن پشت میزهای اداری یا ماشین آلات برای مدتی طولانی در یک حالت، صورت می گرفت. ابزار انسانها در این دوران ابزار صنعتی و اداری بود.

می توان این گونه بیان کرد که رویکرد برنامه بدنسازی از عصر حجر به سمت زندگی صنعتی، از برنامه های غیرنظاممند و طبیعی، به سمت برنامه های نظام مند و طراحی شده تغییر یافته است.

در قرن بیست و یکم، توجه به ساخت بدن/ بدنسازی را نمی توان با یک رویکرد کلی تعریف کرد، زیرا براساس تنوع سبک‌های زندگی و بسیاری عوامل دیگر رویکردهای متفاوتی را می توان مطرح نمود.

آیا می دانید امروزه رویکرد برنامه های بدنسازی چیست؟

آیا رویکرد برنامه ها، مقابله با فقر حرکتی ناشی از زندگی ماشینی و کم حرکتی انسانهاست؟

آیا انگیزه انسانهای امروزی برای بدنسازی داشتن بدنی زیباتر است؟

آیا هدف انسان های امروزی از بدنسازی، افزایش بهره وری در محیط کار است؟

امروز برنامه های بدنسازی عموما با سه رویکرد انجام می شوند:

1. آمادگی جسمانی (Fitness Physical): جهت آمادگی قلبی ـ عروق تناسب اندام

2. بدنسازی ویژه هر رشته (Body Conditioning ): جهت تقویت سیستم انرژی و تقویت عضلات اصلی درگیر

3. پرورش اندام (Body Building): جهت حجیم شدن و فرم دادن به عضلات

 

• روند تکامل وسایل، تجهیزات و سالن های بدن سازی در طول تاریخ

حال که با رویکردهای بدن سازی از عصر حجر تاکنون آشنا شدیم، باید بدانیم که این فرایند تکاملی در مورد وسایل و تجهیزات نیز صورت گرفته است. تصاویر ارائه شده این روند را از حدود 150 سال پیش تاکنون نشان می دهد. امروزه با توجه به رویکردهای سه‌گانه بدنسازی، نیاز افراد، با سن و جنس مختلف و بالاخره سطوح توانایی متفاوت، سالن ها به تجهیزات مختلفی مجهز هستند. برای شناسایی بهتر این تجهیزات آنها را در سه طبقه، دسته بندی کرده اند که عبارت اند از:

1- دستگاه های دیجیتالی

2- دستگاه های مکانیکی (سیم کش ها و ...) و انواع نيمكت مسطح و شيب دار

3- ابزارهای ویژه در بدنسازی مدرن

برای درک بهتر این طبقه بندی، در اینجا به معرفی متداول ترین وسایل هر بخش می پردازیم.

 

1- دستگاه های دیجیتالی

این دستگاه ها به برنامه های مختلفی با شدت، مدت و... مجهز هستند. مربی با وارد کردن اطلاعات فرد، برنامه مناسب وی را انتخاب می کند. به عنوان مثال؛ اتومبیل های دنده اتوماتیک که با قرار دادن اتومبیل در وضعیت اتوماتیک، در سربالایی و سراشیبی میزان فشار و کارکرد موتور را تنظیم می کند.

کاربرد دستگاه های دیجیتالی: آمادگی قلبی- عروقی- تنفسی، تناسب اندام و چربی سوزی

شاخص دستگاه های دیجیتالی: امکان انجام بهتر تمرینات هوازی در فضای محدود و سرپوشیده، منازل و ...

نکات مهم در استفاده از دستگاه های دیجیتالی:

1- آشنایی کامل با دستگاه ها، صفحه نمایش

2- الزام به استفاده تحت نظر مربی مجرب

3- توجه و رعایت اصول ایمنی عمومی و ویژه دستگاه قبل و حین استفاده

4- انجام تنظیمات دستگاه قبل از استفاده (اعم از تنظیم رکاب و زین در دوچرخه، ارتفاع دسته ها در اسکی فضایی و ...)

5- رعایت اصول تمرینات

6- توجه و رعایت الزامات پزشکی افراد خاص

 

• تردمیل/ نوارگردان (Treadmill)

تردمیل اولین بار توسط بروس در سال 1952 اختراع شد و امروزه، نه تنها در فعالیت های ورزشی، بلکه در حوزه پزشکی نیز کاربردهای فروان دارد.

کاربرد: آمادگی قلبی-عروقی، چربی سوزی و تناسب اندام

 

• دوچرخه ثابت (Stationary Bicycle)

دوچرخه ثابت توسط جانی گلدبرگ در سال ۱۹۷۹ اختراع شد. امروزه، دوچرخه های ثابت مدرن که از شکل مکانیکی به دیجیتالی تغییر یافته اند، نه تنها در فعالیت های ورزشی، بلکه در حوزه پزشکی نیز کاربردهای فراوان دارد.

 

• اسکی فضایی یا الپتیکال (Trainer Elliptical Trainer/ Cross)

وسیله ای برای بهبود تناسب اندام دستگاه هوازی است یک اهرم بازو برای تحرک نیم تنه بالایی بدن که افراد در سطوح مختلف تمرین می کنند.

 

• دستگاه امواج (Cardio Wave)

نوعی از دستگاه های تمرینات هوازی است که علاوه بر سیستم قلبی - عروقی می تواند به صورت موضعی نیز استقامت عضلانی و چربی سوزی جاهای مختلف بدن را داشته باشد. در این دستگاه فرد در 4 حالت می تواند روی دستگاه قرار گیرد.

1- ایستاده با گرفتن دست فقط عضلات روی پا و سرینی

2- حالت بالاتنه نیمه خم عضلات جلو، پشت پا و سرینی

3- حالت بالاتنه خم فقط سرینی

4- حالت ایستاده بدون گرفتن دست ها شکم نیز درگیر می شود.

 

2- دستگاه های مکانیکی

قدمت اولین دستگاه های مکانیکی به 150 سال پیش می رسد. دستگاه های مکانیکی به عنوان ابتدایی ترین دستگاه های بدن سازی شناخته می شوند و امروزه، کاربردهای بسیاری در ورزش دارند.

در کار با دستگاه های دیجیتالی، کافی است که اطلاعات فرد را به دستگاه داده و برنامه مناسب وی براساس نرم افزار دستگاه مشخص شود، امّا در کار با دستگاه های مکانیکی، لازم است تا مربی براساس دانش مربی گری، برنامه‌ای متناسب با ویژگی های فرد را تهیه نماید. بنابراین در اینجا به دو گروه موارد قابل توجه در استفاده از دستگاه های مکانیکی اشاره می کنیم:

1- نیازهای مهم و اساسی در دستگاه های مکانیکی

- نیازهای ایمنی

- نیازهای فیزیولوژیکی

- نیازهای بیومکانیکی

2- اصول تمرینی

- اصل ویژگی تمرین

- اصل اضافه بار

- اصل تفاوت های فردی

 

3- ابزارهای ویژه در بدن سازی مدرن

دستگاه بدنسازی مدرن به دستگاه هایی اطلاق می شود که قابلیت انجام چندین حرکت مختلف و یا بهتر بگوئیم؛ قابلیت چند دستگاه بدنسازی در یک دستگاه ادقام شده است و البته هزینه بالایی نیز در بر دارد. ابزارهای ویژه در بدن سازی مدرن شامل انواع وزنه های آزاد، دمبل، هالتر، قفل های ایمنی، انواع توپ فیزیو بال و بوسو و مدیسن بال و ابزاری مانند کتل بل و بتل روب می باشد.

نکات مهم:

- استفاده از کمربند ایمنی هنگام استفاده از این ابزار

- آگاهی کامل از نحوه استفاده از این ابزار

- استفاده از وسایل کمک آموزشی برای این ابزار (برای مثال قبل از استفاده از هالتر از چوب بلند استفاده شود.)

- طناب ها و کش های مقاومتی جایگزین مؤثری برای تمرین بدنی هستند.

- استفاده از یار کمکی هنگام تمرین با هالتر می باشد.

• توصیف سالن های بدن سازی مدرن بر اساس ابعاد سه گانه اماکن ورزشی

روند تکاملی سازه کلاس های بدن سازی امروزه به اندازه ای رشد یافته است که دیگر به راحتی در یک تصویر قابل مشاهده و بررسی نیست، لذا باید آنها را از سه بعد 1- کالبدی، 2- محیطی و 3- جانبی مورد بررسی قرار دهیم:

1- مشخصات کالبدی در سالن های بدن سازی: عبارت اند از سقف، کف، در و دیوار، انواع سقف نمایان یا غیرنمایان، بلند و با تهویه مناسب

2- مشخصات محیطی عبارت اند از: نور، صوت، دما و رطوبت سالن

3- مشخصات جانبی که عبارت اند از: رختکن مجهز، سرویس های بهداشتی، دوش، اتاق و تجهیزات کمک های اولیه و پارکینگ

اگر به دنبال تجهیز یک باشگاه بدنسازی مدرن و مجهز هستید، نکات زیر را مد نظر داشته باشیم؛ ملک مورد نظر خوبی جهت باشگاه بدنسازی خود انتخاب کنید که سر صدا و موزیک برای همسایگان مزاحمت ایجاد نکند، سقف بلند داشته باشد، تهویه مناسب از ملزومات یک باشگاه بدنسازی خوب می باشد، درصورت اجاره ملک تلاش کنید با مالک ساختمان باشگاه بدنسازی قرارداد بلند مدت حداقل ۵ ساله ببندید. در انتخاب دستگاه بدنسازی خود دقت کنید؛ در حدود بودجه خود به دنبال برند های خوب و ایرانی دستگاه بدنسازی و هوازی باشید، مشخص کنید باشگاه بدنسازی شما فقط مردانه خواهد بود یا جهت شیفت مردانه و بانوان استفاده خواهد شد؛ این امر می تواند در تعیین دستگاه شما موثر باشد، دستگاه های وزن آزاد که با صفحه کار می کنند معمولا به درد باشگاههای مردانه می خورند و یا لزومی ندارد برای باشگاه بانوان دستگاههای بدنسازی مخصوص وزنه های بسیار سنگین استفاده کرد. همیشه دستگاهی را انتخاب کنید که برای فروش آن دچار مشکل نخواهید شد. به دنبال یک مربی مورد اعتماد و حرفه ای باشید، بدانید یک راهنمایی نادرست یا استفاده ناشیانه و ناآگاهانه از استروییدها و داروهای جانبی برای شما مسئولیت دارد و می تواند خطرات جانبی را برای مشتریان شما ایجاد کند.

اطلاعات تماس

  • نشانی کارخانه: اصفهان­،شهرک ­صنعتی مورچه خورت، فاز 4 ، خیابان دکتر حسابی، حسابی 4، پلاک 613/1
  •  تلفن:  45642675-031 و 45642680-031 
    •  مدیریت :  09131180685 اقای عباسی
    •   مدیر فروش : 09338888005
  •  ارتباط با کارشناسان فروش :  09130367588 , 09337777004 ، 09335555009
  •   دفتر تهران :09130377588 , 09383333009
  •   واحد خدمات پس از فروش : 09337777006
 

آمار بازدید

امروزامروز782
دیروزدیروز833
هفتههفته5120
ماهماه7376
کل بازدیدکل بازدید2755666